SAKARYA TANITIM
         
 
           
  Yüzölçümü:
Nüfus:
İl Trafik No:
482,109.70 hektar
872.872 (2011)
54
       
           
 
Hızlı kalkınması ve gelişmesiyle Türkiye’nin önemli şehirlerinden birisi olan Adapazarı, doğal güzellikleri ve yöresel kültürünün zenginliğiyle de dikkat çekmektedir.

Denizi, kumsalları, gölleri, nehirleri, yaylaları, kaplıcaları yanında Taraklı ve Geyve gibi Osmanlı dönemi yerleşim yerlerindeki geleneksel yaşantısıyla, Bizans ve Osmanlı dönemi tarihi eserleriyle ülkemizin görülmeye değer cennet köşelerinden biridir.

Türklerin XIII. yüzyılda fethettiği Sakarya iline, Kafkasya’dan, Balkanlardan XVIII. ve XIX. yüzyıllarda yoğun göçler yaşanmıştır. Yüzyılın son kitlesel göçüyle 1989 yılında Bulgaristan’dan soydaşlarımız gelmiştir. Gelişen sanayisi ve ulaşım yollarının kavşak noktası Sakarya’ya günümüzde de iç göçler halen sürmektedir. Yakın bir gelecekte bir milyon insanın yaşayacağı Sakarya ili, Marmara Bölgesinin parlayan yıldızıdır.
 
  Ulaşım
   
 
Sakarya tüm önemli kara ve demiryollarının kavşak noktasında bulunmaktadır. Ulusal ve uluslararası taşımacılıkta önemli yeri olan ve ili doğu-yönünde boydan boya geçen D-100 (E-5) karayolu ile TEM Otoyolu ile Bilecik istikametindeki D-25 karayolu ilin ana ulaşım ekseni durumundadır. Edirne’den başlayan Kınalı-İstanbul-Sakarya-Ankara otoyolu uluslararası bir öneme sahiptir. Kınalı’da otoyolun bir kolu Yunanistan’a diğer kolu da Bulgaristan’a bağlantılıdır. Sakarya ilinin karayolu ile bazı illere uzaklığı: Adana’ya 797 km., Antalya’ya 583 km., Bilecik’e 102 km., Bursa 158 km., Eskişehir 188 km., İstanbul 148 km., Trabzon 933 km., Ankara 306 km., Bolu 114 km., İzmir 486 km., Düzce 79 km., Muğla 708 km., Zonguldak 179 km. ve Kocaeli 37 km.’dir.

İl sınırları içinde 65 km.’lik demiryolunda 7 istasyon bulunmaktadır. İstanbul’u Ankara ve diğer Anadolu illerine bağlayan demiryolu, Sakarya ilinden geçmektedir. Haydarpaşa’dan itibaren, İzmit’in 10 km. doğusuna kadar D-100 karayolunun hemen yanında ona paralel olarak uzanmakta, Derbent mevkiinde D-100’den ayrılıp, Sapanca Gölü’nün güney kıyısını izleyerek Arifiye istasyonuna varmaktadır. Arifiye istasyonundan itibaren, ana hattan ayrılarak 8,4 km.’lik bir mesafe ile Adapazarı Garı’nda son bulmaktadır. Arifiye’den güneye yönelen ana demiryolu ise Arifiye-Eskişehir karayolunu takip ederek Ankara’ya ulaşmaktadır. Adapazarı’nın demiryolu ile İstanbul’a uzaklığı 141 km., Ankara’ya uzaklığı ise 436 km.dir.

Adapazarı’na havayolu ile ulaşım tercih edildiğinde en yakın havaalanı İstanbul Kurtköy Sabiha Gökçen Havaalanı 110 km. ve İstanbul Yeşilköy Atatürk Havaalanı 170 km. uzaklıktadır.
 
  İdari Yapısı
   
 

Sakarya ilinin 16 ilçesi bulunmaktadır. Bunlar; Adapazarı, Akyazı, Arifiye, Erenler, Ferizli, Geyve, Hendek, Karapürçek, Karasu, Kaynarca, Kocaali, Pamukova, Sapanca, Serdivan, Söğütlü ve Taraklı’dır.

İlin nüfusu 2011 nüfus sayımına göre 872.872 kişidir. Tarihi İpek yolu üzerinde bulunan Sakarya, ülkenin en önemli iki merkezi, İstanbul ve Ankara’yı birbirine bağlayan kara ve demiryolu bağlantıları üzerinde yer aldığından önemli bir kavşak noktasıdır. Sakarya doğal güzellikleri, su kaynakları, çok çeşitli tarım ürünleri, zengin ve köklü ticaret kültürü, hızla gelişen sanayisi, üniversitesi ve Büyükşehir Belediyesiyle Türkiye’de “yaşanabilir kentler” sıralamasında üst sıralarda yer almaktadır.

Adapazarı, 1573 yılında “Ada” isimli bir köy, 1646 yılında nahiye, 1658 yılında Akyazı’ya bağlı bir köy, 1692 yılında kadılık, 1742 yılında tekrar nahiye olur. Yerleşim merkezi Osmanlı ile Cumhuriyet dönemleri (1837-1954 yılları) arasında 117 yıl boyunca da kasaba (ilçe) statüsüne sahiptir. Uzun yıllar Kocaeli Sancağına bağlı bir kaza olan Adapazarı, 22 Haziran 1954 tarihinde 6419 sayılı kanunla Kocaeli ilinden ayrılarak “Sakarya” adını alır. Adapazarı; Akyazı, Geyve, Hendek ve Karasu ilçelerinin merkezi olarak adını Sakarya olarak almasından sonra 1 Aralık 1954 günü törenlerle İlk Vali Nazım Üner göreve başlar. Geçen ellidört yıllık sürede Sakarya’da, 24 vali görev alır. Sakarya Valisi Mustafa Büyük halen görevini sürdürmektedir.

   
  İlçeleri

   
 

Adapazarı İlçesi
Osmanlı dönemi 1573 yılında “Ada” isimli bir köy, 1646 yılında nahiye, 1658 yılında Akyazı’ya bağlı bir köy 1692 yılında kadılık, 1742 yılında nahiye, 1837 yılında kasaba (ilçe), Cumhuriyet dönemi 1923-1954 yılları arasında Kocaeli iline bağlı ilçe, 1954 yılında il merkezi, 2008’de ilçe olur. 1868’de de belediye teşkilatı kurulur.

Akyazı İlçesi
Osmanlı dönemi 1590’da köy, 1717’de nahiye, Cumhuriyet dönemi 1923-1944 yılları arasında nahiye,  1944 yılında ilçe olur. 1941 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Arifiye İlçesi
Osmanlı dönemi 1850 yılında köy, Cumhuriyet dönemi 1923-1954 yılları arasında Sapanca’ya bağlı bir nahiye, 1954 yılında belde, 2008 yılında ilçe olur. 1955 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Erenler İlçesi
Osmanlı dönemi 1785’de köy, Cumhuriyet dönemi 1923-1963 yılları arasında köy, 1963 yılında belde, 2008 yılında ilçe olur. 1963 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Ferizli İlçesi (Firuzlu)
Osmanlı dönemi köy, Cumhuriyet dönemi 1923-1973 yılları arasında köy, 1973 yılında belde, 1990 tarihinde ilçe olur. 1973’te belediye teşkilatı kurulur.

Geyve İlçesi
Osmanlı dönemi 1839’de kaza, Cumhuriyet döneminde ilçe statüsü devam eder. 1939’da belediye teşkilatı kurulur.

Hendek İlçesi
Osmanlı dönemi 1890 yılında nahiye, Cumhuriyet dönemi 1924 yılında ilçe olur. 1907 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Karapürçek İlçesi (Âb-ı Sâfi/Akpürçek)
Osmanlı dönemi Âb-ı Sâfi köyü, 1923-1972 yılları arasında köy, 1972 yılında nahiye (1972-1995 yılları arasında Akpürçek adı verilir), 1990 yılında ilçe olur. 1973 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Karasu İlçesi (Pazar Suyu)
Osmanlı dönemi 1888 yılında nahiye, Cumhuriyet dönemi 1923-1933 yılları arasında bucak, 1933 yılında ilçe olur. 1933 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Kaynarca (Şeyhler/Şeyhlü)

Osmanlı döneminde 1860’lı yıllarda Şeyhler adıyla nahiye, Cumhuriyet dönemi 1923-1959 yılları arasında nahiye, 1959’da “Kaynarca” adı ile ilçe olur ve 21 Ocak 1966 tarih ve 714 sayılı kanunla Sakarya İline bağlanır.

Kocaali (Ceharköy)
Osmanlı dönemi köy, Cumhuriyet dönemi 1923-1954 yılına kadar Karasu ilçesine bağlı bir köy, 1954 yılında bucak, 1987 yılında ilçe olur. 1956 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Pamukova (Akhisar/Kasaba-i Atik)
Osmanlı dönemi Akhisar adıyla 1874 yılında Geyve kazasına bağlı nahiye, Cumhuriyet dönemi 1923-1987 yılları arasında bucak, 1937 yılında çıkarılan özel bir kanunla “Akhisar” adı “Pamukova” olarak değiştirilir, 1987 yılında ilçe olur. 1946 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Sapanca İlçesi (Ayan Köy/Sabancı Koca)
Osmanlı dönemi 1646’da kaza, 1658’de köy, Cumhuriyet dönemi 1923 yılında bucak, 1957 yılında ilçe olur. 1923 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Serdivan (Petrades/Taşlık) (Sardovan/Sardoğan)
Osmanlı dönemi 17. yüzyılda “Petrades” (Taşlık) adıyla köy, Cumhuriyet dönemi 1924-1956 yılında köy, 1956-1981 yılları arasında belde, 13 Nisan 1981 tarihinde 34 Sayılı Güvenlik Konseyi Kararı’na uyularak, mahalleler halinde Adapazarı Belediyesi’ne iltihak ettirilir, 1 Şubat 1982 tarihinde ise Donanma ve Sıkıyönetim Komutanlığı’nın emri ile tekrar belde, 2008 yılında ilçe olur. 1956 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Söğütlü
Osmanlı dönemi 1705’de köy, Cumhuriyet dönemi 1923-1990 yılları arasında bucak, 1990 yılında ilçe olur. 1956 yılında belediye teşkilatı kurulur.

Taraklı (Dablai/Yenice Taraklı)
Osmanlı dönemi 1299’da “Yenice Taraklı” adıyla köy, 1517’de nahiye, Cumhuriyet dönemi 1923-1987 yılları arasında bucak.

   
  Resimleri
   
                 
 
Tarihi Resimlerle SAKARYA
       
                 
 
Günümüzden Resimlerle SAKARYA